Beantwoording Schriftelijke vragen art. 42 RvO van Progressief Woerden inzake Verkeersremmende maatregelen Oudelandseweg
09/06/2021 - Op zondag 25 april kwam op de Oudelandseweg, tussen de Bethlehemkerk en de ouderenwoningen van Park Oudeland, een motorfiets in botsing met een lantaarnpaal, waarbij de motorfietser ernstig gewond raakte. De Oudelandseweg is berucht vanwege de snelheidsduivels. Al in 1996 werden er verkeersdrempels aangebracht, maar sindsdien zijn de verkeersdrukte en de verkeerssnelheid alleen maar toegenomen waardoor gevaarlijke situaties ontstaan, Voor de fractie van Progressief Woerden aanleiding om een reeks van vragen over de verkeerssituatie op de Oudelandseweg aan het College van B. en W. te stellen.
Het bord waarop de snelheid van de verkeersdeelnemers vanuit de kern Woerden nu wordt getoond, heeft maar een beperkt effect. Aan de Oudelandseweg zijn meerdere complexen ouderenwoningen en woningen waar veel ouderen wonen, een kerk en een rouwcentrum gevestigd. Ter hoogte van de Meanderbrug is een, zeer veel gebruikte maar niet echt duidelijk herkenbare, oversteekplaats vanuit het Staatsliedenkwartier naar het Brediusbos. Daarom de volgende vragen over verkeersremmende maatregelen op de Oudelandseweg, zoals deze bijvoorbeeld zijn genomen op de Utrechtsestraatweg.
1. Heeft het college kennisgenomen van het ongeluk op de Oudelandseweg op 25 april jl.? Het college heeft van het ongeval kennisgenomen.
2. Heeft het college een overzicht van de verkeersongelukken op de Oudelandseweg vanaf 2000? En is daarin een toename van het aantal ongelukken te zien? Er is een overzicht van de, door de politie, geregistreerde ongevallen sinds 2014. Tussen 2014 en 2020 hebben 8 ongevallen plaatsgevonden op de Oudelandseweg op het deel tussen de 's-Gravensloot en de meest zuidelijke inrit van Park Oudeland. Hierin is geen jaarlijkse toename te zien. in 2015 zijn bijvoorbeeld twee ongevallen geregistreerd en in 2018 geen ongevallen. Aangezien niet alle ongevallen worden geregistreerd is niet met zekerheid te zeggen dat dit alle ongevallen zijn die hebben plaatsgevonden op dit wegvak in deze periode.
3. Heeft het college zicht op de gemiddelde snelheid op de Oudelandseweg, vanuit Woerden en vanuit Kamerik? Via de Provincie Utrecht hebben wij de beschikking over een digitale kaart waarop de gemiddelde snelheden per wegvak bekeken kunnen worden. Deze snelheden zijn gegenereerd op basis van floating car data en zijn vanaf 2017 voor elke maand te bekijken. Volgens deze gegevens ligt de gemiddelde snelheid op de Oudelandseweg tussen de 48 km/u en 54 km/u. De V85 (de snelheid die door 85% van de weggebruikers niet wordt overschreven) ligt tussen de 58 km/u en de 61 km/u. Op basis van deze twee maten wordt geconcludeerd dat gemiddeld genomen de weggebruikers zich aardig aan de snelheid houden, maar dat een deel van de weggebruikers harder rijdt dan is toegestaan. De gemiddelde snelheid ligt echter niet ver boven de maximum snelheid.
4. Kan het college inzicht geven in de verkeersremmende maatregelen die sinds 2000 zijn getroffen? Tussen 2012 en 2013 is de oversteeklocatie bij de Meanderbrug verplaatst naar de plek waar deze nu gesitueerd is. Voorheen werd de oversteek via verkeerslichten geregeld. De huidige oversteekplaats is op een verhoging aangebracht waardoor hier een snelheidsremmend effect van uitgaat. Andere maatregelen die jaarlijks genomen worden betreft de plaatsing van snelheidinformatiedisplays (smiley's) welke worden ingezet ter beïnvloeding van het gedrag van automobilisten. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze smiley's ongeveer 3 weken effect hebben op één locatie. Daarom wordt hier mee gerouleerd. Fysieke snelheidsremmende maatregelen op de Oudelandseweg zijn onwenselijk aangezien de Oudelandseweg onderdeel is van een busroute en een uitrukroute voor hulpdiensten is. Bovendien is de Oudelandseweg een hoofdverbindingsweg en daarmee heeft deze weg een doorstroomfunctie. Op hoofdverbindingswegen worden geen snelheidsremmende maatregelen getroffen.
5. Is het college bereid om, in overleg met het Wijkplatform Staatsliedenkwartier en de bewonerscommissies van de aanliggende wooncomplexen, te onderzoeken of er aanvullende verkeersremmende maatregelen getroffen kunnen worden, zoals bijvoorbeeld op de Utrechtsestraatweg? De maatregel op de Utrechtsestraatweg is genomen om fietsers een veilige wachtmogelijkheid te bieden om over te steken. Aangezien fietsers op de Oudelandseweg gescheiden zijn van het wegverkeer is daar sprake van een andere situatie. Zoals onder punt 4 aangegeven worden er op dit type weg geen snelheidsremmende maatregelen toegepast. De enige (theoretische) aanpassing die mogelijk is, is het gefaseerd over laten steken van voetgangers en fietsers bij de oversteekplaats ter hoogte van de Meanderbrug. Het realiseren van een gefaseerde oversteekplaats op deze locatie is echter op dit moment financieel niet haalbaar. De kosten bedragen naar verwachting minimaal €100.000. Helaas ziet het college geen mogelijkheden om aanvullende snelheidsremmende maatregelen te treffen.